Tuesday, February 5, 2008

anak mat jahya(bekas mufti perlis) MAT JAHYA AHBASH?



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

SECANGKIR RENUNGAN :

Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW

.Amma ba’d.

Allah Berfiirman :

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً) (الإسراء :36 )


Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.(al Israk 36)

Allah juga berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِين

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.(Al Hujurat ayat 6)

Sabda Nabi :


لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ
“Tidak masuk Syurga orang yang menabur fitnah.”[Sahih Muslim]

KAJIAN ILMIAH RINGKAS:

ANAK MAT JAHYA (BEKAS MUFTI PERLIS) AHBASH?

JIKA ORANG yang belajar agama, atau mendengar ceramah-ceramah di masjid kemungkinan pernah mendengar nama kitab “fathul bari’ karangan syekh kabir syaikh islam al-hafiz amirul mukminin ibn hajar asqalani, yang menjadikan rujukan kepada umat Islam,

Tetapi….

Di sini saya ingin memperkenalkan kepada pembaca-pembaca yang budiman, sorang rakyat Malaysia yang menjadi tali barut wahabi di pernah belajar di Saudi untuk menyebar ajaran baru (wahabi), beliau adalah yang diberi nama Fathul Bari bin Mat Jahya Bin hussin.Pendakwah wahabi di malaysia, Beliau seorang yang cuba mencipta nama di persada hadis, akan tetapi amat jauh daripada itu.

Insya Allah saya akan cuba mengupas dan menjelaskan kepada saudara-saudara yang budiman sejauh mana Fathul Bari ini menyimpang dari manhaj ahlus sunnah wal jamaah yang digelar sebagar firqah najiah dan agama yang dianuti oleh beliau adalah firqah dhalalah.

TOHMAHAN DAN JENAYAH ILMIAH oleh FATHUL BARI terhadap pejuang sunnah>

Sejauh manakah benarnya tohmahan yang dilemparkan oleh Fathul Bari dalam ceramahnya,insya Allah, dengan izin -Nya dan ikhlas niat kerana menuntut keredhaan allah taala penulis cuba menjawab lontaran fitnah-fitnah beliau dalam rakaman mp3 yang di share oleh Mohamad Masri Bin Ramli dlm blognya ;

http://audiosunnah.blogspot.com/

Antara Tohmahan-tohmahan dan Jenayah ilmiah Fathul Bari

1. Mendakwa bahawa tidak ada seorang pun dari golongan wahabiah yang mengkafirkan Asyairah yang merupakan pegangan mejoriti umat islam di dunia sejak berkurun kurun lamanya.

2. Beliau menafikan wahabiyah menkafirkan Al-hafiz Ibn- Hajar al-Asqalani dan Imam Al-Nawawi dengan mengatakan tiada seorang pun yang mengkafirkan kedua-dua ulama ini.

3. Mempertahankan wahhabi sebagai ahlus sunaah wal jamaah.

4. Memutar belit kata-kata ulama islam berlandaskan hawa dan nafsu , dan inilah cara yang masyhur digunakan oleh wahabi sejak zaman-berzaman.

5. Mempertahankan Ibn Taimiyah bermati-matian dan bersikap ta'sub walaupun kononnya mendakwa tidak bersikap sedemikian ( bermain kata-kata).

6. Pemahaman beliau yang lemah dan tipis berkenaan dengan khilaf bagi hukum terhadap mereka yang melakukan kesalahan dalam perkara yang berkaitan usul akidah dan furu’ fiqhiyah.

7. Sikap adil dan amanah dalam ilmu yang disalah ertikan.

8. Tohmahan mengatakan Syeikh Abdullah al-Harari mengkafirkan Imam Hasan A-Banna, tetapi tidak dibuktikan hujahnya (jenayah ilmiah ). Inilah dia watak sebenar fattan dan dajjal.

9. Menipu khalayak ramai tentang manhaj wahabi yang sebenar ; wahabi ini tidak mengkafirkan dan membid’ah ulama Islam dan umat.

10. Memuji masyaikhnya dan taqlid buta tuli kepada mereka.

11. Menuduh ahbash mengatakan muhadith adalah mereka yang hanya menghafal hadis tanpa mendalami dan memahami kaedah dan kandungan hadis tersebut.

12. Menjadi tali barut wahabi di UIAM khasnya dan Malaysia umumnya.

13. Mendakwa “berlambak” sahabat-sahabat nabi yang tidak memahami al-quran (celaan yang keras kepada para sahabat nabi.)

14. Menipu di khalayak ramai dengan bongkak bahawa beliau menghantar email mencabar untuk berdebat, tetapi pada hakikatnya tidak sedemikian.

15. Mendakwa ahlus-sunnah membenci perdebatan untuk mempertahankan agama dan membenteras ajaran sesat.

16. Mendakwa bahawa perdebatan ulamak-ulamak yang meletakkan dalil akli dan nakli untuk menentang golongan muktazilah sebagai suatu cara yang boleh membantut perkembangan ilmu agama.

17. Menyandarkan kitab –kitab Muhadith Abdullah Harari sebagai fitnah; tanpa kajian yang ilmiah ( kemungkinan baca sekerat2 dengan hendak mencari kesalahan pada buku syeikh tersebut),dan beliau tidak terdaya mengeluarkan kata-kata syeikh tentang apa yang disebutnya,maka hanya war-war kosong seperti kanak-kanak tadika.(JELAS WAHABI HANYA INGIN MEMECAH BELAH UMAT ISLAM,BUKAN ISLAH)

18. Mencela ulama-ulama yang mentahzir(MENGAWASI) golongan sesat khasnya wahhabiyah sebagai tidak berakhlak dan biadab tanpa menyedari beliau dan wahbiyah Ini golongan yang amat biadap bila mana meletakkan sifat kekurangan dan jisim kepada Allah azza wa jalla,(walaupun secara sedar) padahal Allah taala Maha Suci daripada itu.

19. Walaupun dalam ceramah ini kononnya dia cuba nak berlaku adil dan ilmiah dalam penerangannya, tetapi didapati dia tersimpang dari apa yang dia nyatakan,DENGAN meneruskan konsep menfitnah tanpa membawa dalil .(pandai cakap sahaja)

PENJELASAN :

1. Mendakwa bahawa tidak ada seorang pun dari golongan wahabiah yang mengkafirkan Asyairah yang merupakan pegangan mejoriti umat islam di dunia sejak berkurun kurun lamanya.

Penelitian :

(( Tokoh Wahhabi Abdur Rahman bin Hasan Ali- Al-Syeikh mengkafirkan golongan Al-Asya’irah yang merupakan pegangan umat islam di Malaysia dan di negara-negara lain. Rujuk kitabnya Fathul Majid Syarh Kitab Al-Tauhid m/s 353 cetakan Maktabah Darus Salam Riyadh.


Seorang lagi tokoh Wahhabi iaitu Soleh bin Fauzan Al-Fauzan turut menghukum golongan Al-Asya’irAh sebagai sesat akidah dan bukan Ahlus Sunnah Wal Jama’ah. Rujuk kitabnya Min Masyahir Al-Mujaddidin Fil Islam m/s 32 cetakan Riasah ‘Ammah

Lil Ifta’ Riyadh.))


KITAB MIN MASYAHIR MUJADDIN FIL ISLAM.

2. Beliau menafikan wahabiyah menkafirkan al-hafiz ibn- Hajar al-Asqalani dan imam al-Nawawi.

Penelitian :

Tokoh terkemuka ajaran Wahhabi iaitu Muhammad bin Soleh Al-Uthaimien menyatakan apabila ditanya mengenai Syeikh Imam Nawawi (Pengarang kitab Syarah Sohih Muslim) dan Amirul Mu’minin Fil Hadith Syeikh Imam Ibnu Hajar Al-Asqolany (Pengarang Fathul Bari Syarah Sohih Bukhari) lantas dia menjawab: “Mengenai pegangan Nawawi dan Ibnu Hajar dalam Asma’ Was Sifat (iaitu akidah)mereka berdua bukan dikalangan Ahlus Sunnah Wal Jama’ah”. Rujuk kitabnya Liqa’ Al-Babil Maftuh m/s 42-43 soal-jawab ke 373 cetakan Darul Watan Lin-Nasyr.



liqa1

JELAS DI SINI SI PENDAKYAH WAHABI FATHUL MEMPERTAHAN WAHABIYAH DAN MASYAIKHNYA TANPA BERSANDAR DALIL TP HAWA NAFSU SEMATA-MATA....
TOHMAHAN LAIN YANG BERBAKI 17 LAGI,AKAN DIJAWAB JIKA ADA KELAPANGAN...
SERUAN KEPADA DIA UNTUK MEMOHON MAAF KEPADA SYEIKH ABDULLAH DAN AHBASH DAN POHON AMPUN DOSA DARI ALLAH,INGATLAH ENGKAU SENDIRI TAHU BAHAWA APA YANG KAMU PERKATAKAN ITU HANYA PENIPUAN ,KERANA IKUT PERINTAH ORANG YANG BERI ENGKAU BAYARAN,...BERHENTILAH DARI SEMUA INI...INGATLAH BAHAWA AZAB ALLAH AMAT PEDIH KEPADA ORANG YANG MENGINGKARI SURUHAN DAN LARANGAN-NYA...
HIDAYAH ANUGERAH ALLAH.

kembali ke jalan benar dan bertaubat kepada Allah dari menjadi tali barut Wahabiyah.