Friday, May 9, 2008

TAZkiraH


JAngan Bercakap tanpa ilmu pengetahuan.


Bercakap tanpa ilmu pengetahuan adalah satu perkara yang merbahaya. Allah berfirman dalam surah Al-Isra’ ayat 36:

(وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً) (الإسراء : 36 )

36. Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

Rasulullah juga telah memberi nasihat dalam perkara ini.Diriwayatkan dari Imam Tirmizi di dalam bukunya al-Jami’ dan juga oleh Al-hafiz Ibn muhammad Ibn Abu Bakr al-Qurashiyy di dalam bukunya As-Samt ( diam),bahawa nabi telah bersabda ,:

قل خيرا وإلا فاصمت

maksud: berkatalah sesuatu yang baik(benar) dan jika tidak, diamlah.

Mengambil erti dan amal dari hadis ini amatlah penting kerana dapatlah kita fahami bahawa memberi fatwa dalam agama tanpa mempunyai ilmu yang benar dan tepat akan menyebabkan pelakunya rugi pada hari kiamat nanti.Bahkan perkara sebegini (mengeluarkan fatwa tanpa ilmu) akan membawa tukang fatwa itu ke dalam neraka jahannam. Barangsiapa yang mengatakan sesuatu itu halal atau haram di dalam agama,tanpa merujuk kepada satu persetujuan agama yang sah(tanpa ilmu) dia adalah berdosa dan layak dihumban kedalam neraka.wal i’yazubillah…

Ulamak kita berpesan bahawa amatlah baik sekali bagi seseorang mengatakan ‘ tidak tahu’ apabila ditanya persoalan yang dia tidak ketahui jawapannya. Jika seseorang tidak tahu dan kurang arif dalam sesuatu hukum agama, jangan memandai-mandai untuk menjawab ,atau memberi pandangannya sendiri, dengan merasakan ‘ ahh,kalu aku tak jawab,nanti orang kata aku tak fakih pulak”

Suatu ketika ,seseorang bertanya kepada saidina Ali tentang satu perkara,yang mana saidina Ali tidak tahu jawapannya,dia berkata:aku tidak tahu. Kemudian dia menambah,’betapa melegakan padaku untuk mengatakan ‘aku tidak tahu’ pada perkara yang aku tidak tahu.Maksudnya saidina Ali merasa betapa selesa dan tenang hatinya untuk tidak menjawab perkara agama yang dia sendiri tidak tahu jawapannya.Maka kita sepatutnya mencontohi akhlak yang ditunjukkan oleh saidina Ali ini,seorang sahabat nabi Muhammad sallallah alaihi wasallam yang tinggi keilmuannya dan bertakwa.

Nabi Muhammad apabila ditanya kepadanya apakah tempat yang terbaik dan tempat yang paling buruk, baginda menjawab:

لا أدري أسأل جبريل

‘Aku tidak tahu,’nanti kutanyakan pada Jibril.Apabila dia bertanya kepada Jibril ,Jibril juga menjawab tidak tahu. Selepas beberapa ketika, Jibril kembali kepada nabi Muhammad dengan jawapan yang diwahyukan Allah kepadanya: tempat yang paling buruk adalah pasar–pasar,dan tempat yang paling baik adalah masjid-masjid.Hadis ini sahih ,diriwayatkan oleh imam Muslim dan selainnya.

Dapat kita lihat di sini bahawa nabi ingin mengajar kita dari hadis ini, adalah tidak memalukan jika kita mengatakan tidak tahu terhadap perkara yang kita sememangnya tidak ada ilmu pada perkara tersebut, bahkan yang amat memalukan adalah bercakap perkara agama tanpa ilmu.

Sebagai muslim yang ingin selamat pada hari kiamat,sepatutnya seseorang hanya bercakap mengikut ilmu yang ada padanya sahaja.Dan jika seseorang inginkan jawapan tentang sesuatu urusan agama, sepatutnya dia bertanya kepada orang yang berilmu ,dan kepada orang yang boleh dipercayai keilmuannya,bukan kepada orang mendakwa berilmu tapi sebenarnya perosak agama.

terjemahan...

Thursday, May 8, 2008

ULAMA PEJUANG MENENTANG KAUM WAHABI

FIKRAH

24 RABIULAKHIR - 9 JAMADILAWAL1429 m -15 MEI 2008


Sheikh Fadhlullah As-Suhaimi:Ulama pengasas PAS

Oleh MOHD FADLI GHANI




NAMA Sheikh Muhammad Fadhlullah as-Suhaimi sangat tidak asing di kalangan masyarakat Islam di negara ini,khususnya pada dekat 40-an hingga 60-an.Beliau bukan sahaja pendakwah yang terkemuka, tetapi juga pemimpin gerakan Islam yang amat berjasa di negara ini.

Sheikh Fadhlullah Suhaimi merupakan anak kepada Sheikh Muhammad Suhaimi, wali Allah yang dipercayai oleh pengikut Kumpulan Al-Arqam yang akan muncul sebagai Imam Mahdi. Sheikh Fadhlullah Suhaimi dilahirkan pada 1886 di Singapura dalam sebuah keluarga ulama yang berketurunan Ba'lawi Bani Basyaiban yaag berasal dari Hadhralmaut.

Keluarganya berpindah dari Tanah Arab ke India pada abad ke-10, kemudian ke Jawa, sebelum ke Singapura. Bapanya mempunyai murid yang ramai di Klang dan Singapura.

Selepas mendapat pendidikan asas daripada bapanya, Kiyai Agung Sheikh Muhammad bin Abdullah Suhaimi, beliau telah berangkat ke Makkah untuk mendalami ilmu agama. Menjelang Perang Dunia Pertama, Sheikh Fadhlullah Suhaimi sudah belajar di Universiti al-Azhar, Mesir.

Ketika dí Mesir, beliau menjadi pengarang majalah 'al-Ittihad', sekali gus pengurus kepada Syarikat Ittihidah dan Matba'ah Ittihad. Beliau menyiapkan karya pertamanya, "Pelajaran tauhid" terbitan Matba'ah Ittihad pada 1914. Beliau kemudian kembali ke Singapura dan dilantik sebagai Mudir Madrasah as-Saqqaf pada 1916 sebelum berhijrah ke Jawa kerana membuka sekolah Arab di sana.

Selepas kembali ke Singapura beliau menerbitkan kitab-kitab agama dan menerbitkan majalah "Jasa" di Johor Bahru. Beliau juga mengasaskan Kullíyyah al-Attas di Johor Bahru atas dorongan Datuk Syed Hassan Ahmad al-Attas pada 1931. Pada 1937, beliau membuka Kulliyyah al-Firdaus yang mengajar tafsir dan fiqh di Singapura sehingga awal 1942 yang terhenti akibat perang Jepun..

Selepas itu. Sheikh Fadhullah mengajar di Kota Bharu , kelantan beberapa ketika pada zaman Jepun sehinggalah beliau dilantik sebagai mudir Kuliyyah al-Lughah wa ad din ,Pekan ,Pahang pada 1955.Beliau juga pernah menjadi Imam di masjid al-Ma’ruf ,singapura selain menjadi Ahli majlis Mesyuarat Jabatan Agama Islam Johor.Pada 1936, beliau mengasakan Madrasah al –Ma’rif al-Islamiyah di Ipoh road ,singapura yang kemudian diwarisi oleh anaknya ,ustaz Taha Suhaimi.

Walaupun terlibat dalam dunia pendidikan di Singapura ,Johor Bharu,Jawa ,Kelantan dan Pahang ;nama beliau mula menonjol dalam perdebatan Kaum Muda-Kaum Tua yang tercetus sebelum Perang Dunia Kedua lagi Beliau yang mcndokong fahamanAhli Sunnah wal Jamaah bertentangan pendapat dengan Sheikh Hassan Ahmad atau terkenal sebagai Hassan Bandung yang dikatakan mendokong pemikiran Ibn Taimiyah dan Ibn Qayyim.

Melalui majalah "Pembela Islam" dan kitab Soal Jawab, Hassan Bandung melóntarkan pemikiran-pcmikiran baru yang dianggap bertentangan dengan kaum tua. Sheikh Fadhlullah kemudian menghasilkan "Buah Kulliyyah al-Attas" untuk menjawab pemikiran Hassan Bandung.

Perdebatan berterusan ini membawa kepada cabaran oleh Hassan Bandung untuk berlawan pendapat melalui majalahnya, "Pembela Islam." Persoalan pegangan Ahli Sunnah, amalan bidíah dan fahaman Kaum Muda kemudian dijelaskan secara bijaksana oleh Sheikh Fadhlullah sehingga ia dapat diselesaikan dengan baik.

Walau bagaimanapun, Sheikh Fadhlullah dikatakan pernah berdebat dengah Hassan Bandung pada awal 1950 di Pulau Pinang. Beberapa pengikut Hassan Bandung yang terkenal seperti 'Sheikh' Tahir Jalaluddin, 'Sheikh' Abdullah Maghribi dan 'Sheikh' Ibrahim Aqibi bergiat di Pulau Pinang, kerana itu perdebatan berlaku di sana.

Selain itu juga, beliau telah menghasilkan lebih Sebuah karya agama dalam pelbagai bidang seperti fiqh, tafsir, táuhid, sejarah, pemikiran Kaum Muda dan lain-lain, serta mcnterjemahkan kitab "al-Munjid" yang diterbitkan di Jakarta.

Beliau juga dikatakan berjaya menghasilkan sebuah tafsir al-Quran. Tumpuan kegiatan dakwah beliau banyak terfokus kepada usaba-usaha membangunkan semula umat Islam seperti zaman kegemilangan dahulu. Beliau turut terlibat dalam gerakan tariqat kerana ayahnya sendiri adalah pengasas Aurad Muhammadiyah yang terkenal itu.

Gelaran yang diberikan oleh muridnya, Pehin Mufti Haji Ismail, 'al-'Allamah al-Murabbi al-khabir wal khatibul Qadir wa daie al-Basyir ila Allah asy –syaikh Muhammad Fadhlullah ibn asy-syaikh muhammad as-Suhaimi menggambarkan keluasan ilmunya.

Dalam bidang politik,Sheikh Fadhlullah mula terlibat secara langsung ketika berada di kelantan kerana kebanyakan muridnya terlibat dalam politik.Antara murid yang terkenal di kelantan ialah ustaz wan Sulaiman Ibrahim yang pernah belajar di kuliah al-Attas sebelum menjadi wakil rakyat PAS 1959.

Syeikh Fadhlullah juga beberapa kali mewakili umat lslam di Kelantan dalam persidangan-persidangan politik Melayu di Kuala Lumpur sekitar selepas Perang Dunia Kedua.

Di Singapura, beliau juga terlibat dálam beberapa pertubuhan Islam. Ketika gerakan kemerdekaan mulai memuncak, nama Sheikh Fadhlullah mulai terkenal sebagai seorang ulama yang aktif dalam gerakan antípenjajah. Semasa para ulama bersidang di Muar atas anjuran Umno, Sheikh Fadhlullah telah hadir mewakili umat Islam Singapura walaupun beliau bukan ahli Umno. Dalam Pcrsidangan Alim Ulama Malaya Kedua di Kuala Lumpur pada 23 Ogos 1951 yang telah berjaya menubuhkan PAS, Sháikh Fadhlullah memainkan peranan penting ke arah menjayakan usaha menubuhkan parti politik Islam ini.

Walaupun tidak memegang apa-apa jawatan dalam PAS ketika itu, nama Sheikh Fadhlullah telah diputuskan oleh per-sidangan tersebut sebagai salah seorang daripada lima ulama yang akan mengemukakan rayuan kepada Raja-raja Melayu untuk membolehkan sebuah pertubuhan ulama diasaskan, sekali gus menyelaraskan jabatan-jabatan agama di seluruh negara.

Walaupun nama beliau tidak muncul dalam kepemimpinan PAS selepas itu, tetapi beliau merupakan tenaga penting dakm meluaskan pengaruh PAS di Singapura pada awal 1950-an. Faktor kedudukan beliau sebagai Mudir Kulliyyah al-Lughah wa ad-Din di Pahang menghalang kegiatan politik belïau, tetapi anak beliau, Ustaz Taha Suhaimi telah menjadi pemimpin utama PAS Singapura sehingga 1965.

Murid-murid beliau juga sama ada di Singapura, Johor, Pahang dan Kelantan kcbanyakannya menjadi pendukung perjuangan PAS di seluruh negara. Sheikh Fadhlullah Suhaimi yang uzur kerana tua telah meninggal dunia di Singapura pada 16 ogos 1964 dalam usia 78 tahun. Dua anaknya yang terkenal ialah Ustaz Taha Suhaimi, Pesuruhjaya PAS Singapura dan Ustaz Kamil Suhaimi.

harakah...


Wednesday, May 7, 2008

Antara Nama dan hakikat....komen al sakhawiy

Antara nama dan hakikat

Oleh MD. ASHAM AHMAD ( fellow at IKIM)

ZAMAN ini adalah zaman orang menuntut hak dan kebebasan. Di sana sini riuh rendah golongan itu dan ini menuntut apa yang didakwa hak mereka, yang mesti diserahkan dan dibebaskan daripada belenggu itu dan ini. Salah satu hak yang heboh diperdebatkan akhir-akhir ini ialah apa yang dikatakan hak orang Kristian menggunakan kalimah 'Allah' bagi merujuk kepada Tuhan yang disembah oleh mereka.
Mereka mendakwa itu hak mereka, justeru mereka mesti diberi kebebasan memperlakukan apa sahaja dengan kalimah itu. Pastinya mereka telah mengemukakan hujah mereka bagi mempertahankan 'hak' itu, dan tidak kurang golongan Muslim sendiri yang termasuk golongan ustaz yang memperakui kebenaran hujah itu serta menyokongnya pula.
Di antara mereka ialah ustaz-ustaz politik yang hanya melihat keuntungan politik dari masalah ini. Akibatnya, belum pun mahkamah memutuskan apa-apa umat Islam di negara ini sudah berkecamuk fikirannya dan berpecah belah pandangannya.
Hujah utama yang dikemukakan bagi mempertahankan hak orang Kristian itu ialah bukti sejarah, bahawa kalimah Allah telah digunakan oleh orang Arab semenjak sebelum Islam, dan terus digunakan oleh orang Arab Kristian khususnya sehingga kini. Justeru, mereka berhujah, orang Islam, lebih-lebih lagi di Malaysia ini, tiada hak untuk melarang penggunaannya.
Sebelum kita mematahkan hujah yang dikemukakan itu perlu dinyatakan dua perkara dasar:
Pertama, bahawa isu ini berkait dengan penggunaan kalimah 'Allah' dalam bahasa Melayu, yakni salah satu daripada bahasa yang tergolong dalam rumpun bahasa Islami;
Kedua, hak menggunakan sesuatu kalimah hanya sah apabila hakikat yang dirujuk dengan kalimah itu tidak lain daripada hakikat yang dimaksudkan oleh kalimah itu, justeru menjadi kesalahan bagi seseorang yang meletakkan gelaran Ir. di hadapan namanya jika dia bukan seorang jurutera, dan dia tidak boleh mendakwa itu haknya.
Hujah di atas boleh dipatahkan dengan jawapan-jawapan berikut. Pertama: kalimah Allah adalah nama khas, bukan kata terbitan daripada mana-mana perkataan Arab. Justeru ia bukan boleh digunakan sebagai kata ganti bagi menterjemahkan sesuatu perkataan daripada bahasa lain. Sebagai bandingan seorang yang bernama Mr. Black tidak boleh ditukarkan namanya kepada Encik Hitam kalau kita berbicara tentangnya dalam bahasa Melayu kerana nama itu adalah nama khas yang merujuk kepada orang yang tertentu.
Kedua, memang benar kalimah itu telah sedia wujud dan digunakan oleh orang Arab semenjak sebelum Islam, akan tetapi itu tidak bermakna mereka memahami maknanya yang hakiki. Sebaliknya mereka telah mensyirikkan maknanya sehinggakan kalimah Allah yang mereka sebut itu sudah hilang hakikatnya, yakni mereka menyebut Allah, tetapi mereka maksudkan yang lain. Contohnya: Sekiranya yang dimaksudkan itu ialah Tuhan yang beranak atau diperanakkan maka itu bukanlah Allah, kerana Allah Maha Esa, tidak beranak mahupun diperanakkan.
Sekiranya mereka berkeras dengan pendapat mereka walaupun setelah nyata kebenaran maka itu adalah pendustaan dan kekufuran.
Ketiga, kedatangan Islam adalah bagi menyucikan kalimah itu daripada penyelewengan makna yang telah berleluasa dan berlarutan zaman-berzaman. Justeru Islam datang dengan kalimah tayyibah (kalimah yang elok): la ilaha illallah, yang mengandungi penafian segala kepalsuan yang dinisbahkan kepada Allah dan pengisbatan bahawa yang layak disembah hanyalah Allah. Adalah jauh daripada kebenaran mereka yang mendakwa Islam tidak pernah melarang sesiapa pun menggunakan kalimah Allah. Bukankah syirik kemungkaran terbesar yang diperangi oleh agama Islam? Sesiapa pun yang mensyirikkan Allah pada hakikatnya telah memalsukan makna kalimah itu walaupun mereka tetap menuturkannya.
Keempat, oleh kerana bahasa Melayu adalah bahasa Islam, makna yang diisbatkan bagi kalimah Allah ialah makna yang dikehendaki oleh al-Quran. Justeru, usaha memberikan makna yang lain bagi kalimah itu mesti dianggap sebagai usaha merosakkan bahasa Melayu, dan oleh itu menjadi tanggungjawab orang Melayu dan kerajaan yang dipimpin mereka memelihara kesempurnaan bahasa mereka agar tidak dicemari oleh unsur-unsur asing yang boleh mengelirukan pandangan hidupnya.
MeleraikanDalam kekalutan menghadapi acahan ini kita melihat langkah sumbang para ustaz yang diharapkan oleh masyarakat ke hadapan meleraikan kekeliruan mereka. Seorang ustaz berkata, bahasa dan kalimah yang disebut tidak penting dalam soal akidah Islam. Penyelesaiannya, ujar beliau, ialah dengan merujuk kepada al-Quran dan Sunah, dan mencari hukum daripada kedua sumber ini. Daripada ustaz ini harus dituntut penjelasan apakah perbezaan antara kalimah yang baik (kalimah tayyibah) dengan kalimah yang keji (kalimah khabithah) kerana al-Quran sendiri membangkitkan persoalan ini (Ibrahim: 24-27).
Apa yang ustaz itu katakan adalah suatu kekeliruan kerana akidah yang benar tidak boleh dipisahkan daripada kalimah yang benar. Alangkah berlawanan sekali apa yang dikatakan itu berbanding seruannya agar umat Islam kembali kepada al-Quran dan Sunah sedangkan apa yang tercatat pada keduanya itu tidak lain daripada kalimah-kalimah.
Ustaz yang sama juga dengan semberono menyalahkan ilmu kalam sebagai punca kelemahan akidah kaum Muslimin hari ini. Pada hakikatnya para ustaz yang jahil ilmu kalamlah yang menjadi punca kemerosotan pemikiran Muslim hari ini. Mereka ini, lantaran kejahilan sendiri, telah memusuhi ilmu kalam dan ahlinya (mutakallimun) yang banyak berjasa itu. Bagaimana boleh dimusuhi ilmu yang memberikan keahlian kepada seseorang bagi memahami kalam Allah?
Sebagaimana Allah mengajarkan kita agamanya dengan perantaraan bahasa demikian jugalah kita menyampaikannya kepada seluruh manusia. Adakah bahasa yang lebih baik dari yang disusun menurut tertib berfikir yang sihat? Kerana bahasa juga menjadi alat menyebarkan pemikiran dan akidah yang sesat. Di sinilah sumbangan besar ilmu kalam dan para mutakallimun. Mereka mara ke hadapan menghadapi ancaman pemikiran asing menggunakan bahasa bertertib mantiq bagi mengisbatkan tauhid dan menghancurkan syirik.
Syirik dalam bentuk penyembahan berhala amat mudah difahami walaupun oleh kumpulan yang hidup berkelana di padang pasir. Akan tetapi agama Islam bukan diturunkan hanya untuk orang yang tahap pemikirannya seperti itu. Allah mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan dikurniakan ilmu kepada darjat-darjat yang berbagai (al-Mujadalah: 11) kerana tahap akal dan kefahaman mereka tidak setaraf.
Persoalan yang mendasari perbezaan antara agama khususnya antara agama Islam dan Kristian memerlukan kefahaman yang mendalam terhadap dasar-dasar pemikiran, yakni falsafah. Asas-asas pemikiran yang mendasari kebudayaan Barat yang begitu berpengaruh pada hari ini juga adalah berakar-umbikan falsafah. Justeru, bagi menghadapi mereka ilmu kalam dan tradisinya perlu dihidupkan kembali bukan diperangi dan diperlekehkan.
Unsur-unsur syirik yang terkandung dalam falsafah dan ideologi tidak mungkin difahami oleh golongan bawahan dan orang-orang yang memiliki tahap pemikiran setaraf dengannya. Demikian jugalah tauhid, ia hanyalah omongan kosong jika diserahkan pengajarannya di tangan orang yang bukan sahaja tiada kewibawaan tetapi juga terlalu bongkak untuk mengenali dan mengakui empunya wibawa yang sebenar. Inilah masalah sebenar kita.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0507&pub
=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm


komen AlSakhawiy:

Assalamualaikum wbt

Segala puji bagi Allah,tuhan semesta alam,wujud azali abadi ,tanpa bertempat,tidak diliputi zaman, selawat dan salam atas junjungan besar nabi Muhamad serta kaum keluarganya dan para sahabatnya.
Tulisan oleh fellow IKIM ini saya rasakan adalah rentetan dari siaran radio IKIM tempoh hari yang membincangkan tajuk ini.
PADA SAYA ‘ustaz’ yang dimaksudkan oleh saudara Md Asham ini adalah si Muftari Perlis Dr Asri zainal Abidin.(lihat artikel yang cuba membodohkan umat Islam oleh si Muftari http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=
0427&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hiv )

Si Muftari ini memang otaknya sedikit goncang,tidak faham maqasid syar’iyah bahkan tidak faham akidah Islam…dengan merasakan ayat2 nya yang power,dia cuba menjadi api dalam sekam,gunting dalam lipatan, dengan mengatakan isu kalimah ni biasa aja dong,ngak apa apa,jgn berebut sih…ahh ini lah kebodohan si Muftari yang mengatakan pihak JAKIM dam umat Islam main berebut dengan Kristian,ini bukan masalah berebut macam main bola ragbi,ni pasal keselamatan akidah umat Islam,jgn jadi bodoh!!1
SI MUFTARI NI sekali lagi, tiada isu ulang lagi kutukan pada ahli sunnah wal jamaah ,terhadap ilmu kalam…inilah propaganda yahudi yang diteruskan oleh si Muftari,memecah belah kesatuan akidah umat Islam,dengan melempar tuduhan2 yang tidak berasas,yang hanya berpandukan pada khayalan otaknya yang sudah bergoncang mcm kapal dipukul badai.
Si Muftari tak tahu membezakan siapa tuhan yang dimaksudkan oleh musyrik makkah dan Allah rabbul jalil yang diseru oleh nabi Muhammad untuk disembah…
Si Muftari otak goncang ini juga amat lemah dengan mengakui tidak dapat memahami ajaran ilmu kalam yang mudah ini,…apa la,….budak pondok yang tiada PhD pun boleh faham dan boleh ngajar lagi kat orang kampung…orang kampung juga sejak dahulu tiada pun mengeluh ,uhh apa ni memenatkan kepala otak,..tup2 datang si Muftari yang bodoh,tak faham ,kata semua benda ni payah,memenatkan,..ish2 kesiannya, hang lagi teruk daripada pakcik pakai kain pelikat di kampung Pasir Tumbuh la…inilah orang yang mengakui sarjana tapi alahai, lemah pemikirannya….
Si Muftari juga mempromosi akidah takfir muslimin,tauhid konon ada tiga pulak,ni mcm akidah kristian shaja,tiga pulak,..trinity?....sebenarnya telah ramai ulamak menolak tauhid yang kononnya terbagi kepada tiga ini,sejak dulu lagi,Ulamak al- Azhar telah menulis buku2,risalah dan fatwa menolak kewujudan tauhid sebegini dalam Islam, antaranya:

1-Al-Allamah al-Mufassir Al-Muhaddith Syeikh Yusuf al-Dijwi.Ahli lembaga majlis ulama besar Al-Azhar. Dalam majalah nur al islam edisi tahun 1933,lidah rasmi al-azhar pada masa itu.
2- Al-Allamah Syeikh Zaki Ibrahim
3- Syeikh Izzudin Abul Azaim
4-Sayyid ‘Alauddin Abu Al Azaim dalam kitab yahud am hanabilah
5- Muhaddith Syeikh Salamah Al-Qudhaii al’Azzami Al syafie, dalam kitab Al Barahin al Sati’ah fi raddi b’adil bida’ al Syai’ah.
6-Allamah al Muhaddith al Faqih Syeikh Abdullah Al Harari dalam kitab al Syarh Al Qawim fi Halli Alfadz Sirat al Mustaqim.